Kundalini yoga wordt vaak de moeder van de yoga genoemd. Uit Kundalini yoga zijn alle vormen van yoga voortgekomen. Veel Kundalini yoga-oefeningen zijn dynamisch en de aandacht wordt sterk gericht op het waarnemen en voelen van de eigen lichaamsenergie. De adem heeft een centrale plaats en wordt bij alle oefeningen bewust geleid. De meditaties na de oefeningen maken ons bewust van de oneindige scheppingskracht in onszelf en in het universum.

De oefeningen helpen je je geest en lichaam beter te laten functioneren. Elke serie van oefeningen heeft een specifiek doel. Door herhaling versterk je de werking van de oefeningen. Er zijn oefeningen om tot rust te komen, om beter te slapen, om beter te concentreren, om energieker te worden, om je weerstand te verbeteren, om beter te communiceren, om je fitter te voelen, en nog veel meer.

Veel van de oefeningen zijn duizenden jaren oud. Ze komen uit het gebied van het Himalaya-gebergte, waar de oefeningen van leraar op leerling werd overgebracht. Deze yogi’s deden niets anders dan de hele dag yoga oefenen.

In het Westen zijn de oefeningen in de jaren zeventig bekend geworden door de lessen van Harbhajan Singh Puri (Yogi Bhajan). Hij vertaalde de yoga naar een vorm die goed werkt voor mensen met een gezin en drukke baan. Mensen die niet elke dag, de hele dag yoga kunnen oefenen. Hij heeft de meest effectieve en efficiënte oefeningen gedeeld, zodat iedereen baat kan hebben bij de beoefening van Kundalini yoga.