3HO Nederland

We the Universe, We the Oneness

Geplaatst op 26 Dec 2018 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

We the Universe, We the Oneness

1. Ga zitten in een meditatiehouding. Houd de rug recht. Leg je handen op je hartcentrum. De linkerhand ligt onder de rechterhand. Chant 16 keer HUM op een uitademing. Chant 5 minuten in een snel ritme. De klank HUM zit tussen de ‘a’ en de ‘u’ in zoals in het Engelse ‘bus’. De klank vibreert in de borstkas en de keel.

2. Blijf chanten terwijl je de handen vouwt, houd de duimen tegen elkaar. Breng de handen 30 centimeter voor je hartcentrum met de handpalmen naar de borstkas gekeerd. Blijf 3 minuten HUM chanten.

3. Blijf HUM chanten terwijl je de handen ongeveer 15 centimeter boven je hoofd brengt.

4. Blijf HUM chanten, alleen doe je dit nu continu, zonder onderbreking. De adem zal zichzelf regelen. Houd de handen voor je slapen en een beetje naar voren. Draai de handen ritmisch op de HUM klank met de handpalmen naar elkaar toe en daarna met de handpalmen naar buiten. Ga hier 3 minuten mee door.


5. Blijf continu HUM chanten, de handen houd je in dezelfde positie, met de handpalmen naar voren gericht. Laat nu afwisselend op het ritme van de mantra HUM de rechter- of de linkerhand hand naar beneden gaan.

6. Adem diep in en breng de handen bij elkaar voor de borstkas in gebedsmudra. De duimen raken de borstkas. De handen wijzen 60˚ naar voren. Visualiseer dat je licht en liefde uitstraalt vanuit je vingertopjes, je navelpunt en je derde oogpunt. De uitstraling is in een straal van 60˚. Begin de mantra ONG te chanten, continu. Ga hier 3 minuten mee door.

7. Blijf de handen in gebedsmudra houden. strek dan de armen 60˚ naar voren met de handen nog steeds in gebedsmudra. Breng de handen één voor één via een grote boog naar opzij terug naar de uitgangspositie voor je borstkas. Chant ONG wanneer je armen naar voren strekt, en SOHUNG wanneer de handen weer teruggaan naar het hartcentrum. De klank HUNG klinkt ook weer tussen de A en de U in. Doe dit 3-11 minuten.


8. Ontspan liggend op je rug.

Uitwerking

De kriya opent het hartcentrum. De klank HUM betekent letterlijk WIJ. De kriya maakt je empathischer zodat je meer verbinding zult voelen met anderen en je omgeving.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.