3HO Nederland

Oefening voor de longen en bloedsomloop

Geplaatst op 03 Apr 2018 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Deze meditatie is bekend onder de naam Antar Naad. Bij deze meditatie verwijst ‘Antar’ naar je innerlijke bewustzijn. ‘Naad’ betekent ‘de essentie van alle geluid’. Deze speciale mantra laat je innerlijk tot rust komen en in een toestand van harmonie.

Deze meditatie kun je ook nalezen in Groot yoga basisboek

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Oefening voor de longen en bloedsomloop

  • Ga zitten met gekruiste benen. Houd de rug recht. Leg je handen op je knieën en houdt ze stevig vast.
  • Adem in en strek je rug maximaal, til je borstkas op. De kin houd je een beetje ingetrokken zodat de nek lang blijft. Leg de tong tegen je gehemelte.
  • Maak de rug afwisselend hol en bol terwijl je de adem vasthoudt. Beweeg snel. Probeer de lucht niet uit je longen te laten ontsnappen terwijl je beweegt.
  • Houd de adem net zo lang vast als je kunt en adem dan uit.
  • Adem weer in en herhaal de bewegingen.
  • Ga door, je kunt de oefentijd opbouwen tot 11 minuten.

Opmerkingen
Dit is een prima oefening om je uithoudingsvermogen te vergroten. Hij maakt dat er meer zuurstof in het bloed wordt opgenomen. De spieren van het hart worden er sterker van. Voor een maximaal effect kun je proberen de adem 1 minuut vast te houden. Dit zorgt ervoor dat er een optimale hoeveelheid zuurstof in de bloedstroom komt. Wanneer er niet voldoende zuurstof in het bloed zit lijden de hersenen, alle organen en de klieren hieronder. Wanneer je deze oefening 11 minuten per dag doet wordt al het bloed in je lichaam gereinigd. Je kunt deze oefening ook 22 minuten doen. In dat geval rust je na 11 minuten oefenen een poosje uit en begin je daarna aan de volgende 11 minuten.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.