3HO Nederland

Meditatie die helpt bij veranderen

Geplaatst op 03 Aug 2018 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Dagelijkse beoefening van deze meditatie helpt je bij het proces van zelfonderzoek en zet het ego aan tot verandering en het toelaten van onderbewuste communicatie.

Deze kriya kun je ook nalezen in Het Kundalini yoga werkboek

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Meditatie die helpt bij veranderen

Zit met een zéér rechte rug en til de borstkas op. Buig de vingers alsof je een vuist gaat maken. De vingertoppen liggen op de kussentjes van de handpalmen. Breng dan beide handen naar elkaar toe voor het midden van de borst. De handen zullen elkaar op twee plaatsen licht raken: de knokkels van de middelvingers en de toppen van de duimen. De duimen wijzen naar het hartcentrum en worden tegen elkaar gedrukt. Blijf in deze houding en voel de energie dwars door de duimen en de knokkels heen stromen. Adem diep en langzaam. Volg met je aandacht de stroom van de adem. Ga hier eenendertig minuten mee door. Adem dan diep in en ontspan. Rust vijf minuten. Wanneer je deze meditatie eenendertig minuten kunt beoefenen mag je, na de rustperiode, de tijd uitbreiden met nog eens eenendertig minuten.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.