3HO Nederland

Varuyas kriya

Geplaatst op 11 Apr 2017 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Deze kriya laat je zweten als je hem goed doet. Je kunt er ook een gloeiend gevoel van in je wangen krijgen. De oefentijd kan langzaam worden opgebouwd tot zeven en een halve minuut voor beide kanten. Van deze kriya wordt gezegd dat hij de werking van de hypofyse stimuleert, overmatige seksuele energie reguleert en een verhoogde weerstand tegen ziekte geeft. Hij is een test voor de kracht van het zenuwstelsel en versterkt het magnetisch veld.

Deze kriya kun je ook nalezen in Het Kundalini yoga werkboek

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Varuyas kriya

Ga rechtop staan. Zet de rechtervoet iets naar voren. Strek het linkerbeen ver naar achteren. Het bovenste deel van de tenen van de linkervoet rust op de grond. Strek de armen uit naar voren, evenwijdig aan de grond. Leg de handpalmen tegen elkaar. Hel iets naar voren met de rug vanuit de verticale positie. Richt je blik op de horizon of op het voorhoofdspunt. Adem diep in en begin ritmisch ‘Sat Nam’ te chanten. Leg de nadruk op de klank ‘Sat’, trek tegelijkertijd het navelpunt in en pas een lichte Mula bhanda toe. Ga hier anderhalve minuut mee door. Adem dan in, adem uit en ontspan. Wissel van been en herhaal de oefening nog eens anderhalve minuut.

Als je later, wanneer je oud bent, niet beverig wilt worden is dit een uitstekende oefening om mee te beginnen als je jong bent. Deze kriya kun je apart oefenen, maar hij is ook goed om te doen na een lange serie oefeningen voor de bloedsomloop en de lenigheid. De kriya helpt om het ‘levenssap’, de ojas, zó te transformeren dat het gebruikt kan worden om het zenuwstelsel te onderhouden.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.