3HO Nederland

Oefening voor als je teveel aan je hoofd hebt

Geplaatst op 07 Dec 2017 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Deze kriya laat je zweten als je hem goed doet. Je kunt er ook een gloeiend gevoel van in je wangen krijgen. De oefentijd kan langzaam worden opgebouwd tot zeven en een halve minuut voor beide kanten. Van deze kriya wordt gezegd dat hij de werking van de hypofyse stimuleert, overmatige seksuele energie reguleert en een verhoogde weerstand tegen ziekte geeft. Hij is een test voor de kracht van het zenuwstelsel en versterkt het magnetisch veld.

Deze kriya kun je ook nalezen in Het Kundalini yoga werkboek

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Oefening voor als je teveel aan je hoofd hebt

Ga zitten op de grond en trek je linkerknie naar je borst, de linkervoet trek je dicht naar je toe. Zet de linkervoet stevig op de grond. Buig het rechterbeen en leg de rechter enkel over de wreef van de linkervoet. Houd de rug lang en recht.

  1. Adem diep in en buig je hoofd langzaam naar de knie. Doe hier ongeveer 5 seconden over.
  2. Laat het hoofd ontspannen op de knie rusten en houd de adem 15 seconden vast. Als dat niet lukt probeer dan 10 seconden de adem vast te houden. Laat de energie, de prana, door je lichaam circuleren.
  3. Til op een uitademing het hoofd weer op in ongeveer 5 seconden. Doe deze oefening 26 keer. Herhaal daarna de oefening, maar nu met de rechterknie tegen de borstkas, 26 keer.

Aanwijzingen bij het oefenen
De ogen sluiten bij de oefening helpt om niet afgeleid te worden door je omgeving.
Ga diep in jezelf en kijk naar je derde oogpunt. Voel daar ruimte en licht wanneer, tijdens de oefening, je hoofd op de knie rust. Voel het gewicht van je hoofd en laat de rekking, die je in je nek zult voelen, toe. Buig je hoofd pas nadat je de rug en de nek lang hebt gemaakt. Het kan zijn dat je je hoofd nog niet meteen op de knie kunt leggen. Forceer niets, maar kijk of het tijdens het oefenen beter gaat. Als het niet lukt kun je ook een kussentje op je knie leggen waar je het hoofd op kunt laten rusten.

Waarom leg je het hoofd op de knie?
Deze oefening helpt om je gedachten tot rust te brengen. Onder de knieschijf bevinden zich meridiaanpunten die in verbinding staan met alle belangrijke energiesystemen in ons lichaam. Het voorhoofd op de knie leggen helpt ook om de aura te zuiveren van een teveel aan indrukken en prikkels die je uit je omgeving hebt opgevangen.
De handen die je om je onderbeen geslagen hebt raken een punt dat in de acupressuur ‘Three mile point’ heet. Door dit punt te stimuleren verbetert de spierspanning in je lichaam, kom je emotioneel weer in balans, vermindert je vermoeidheid en voel je je minder neerslachtig.
In de nek, net onder de schedelrand en aan weerskanten van de nekwervels, zitten ook acupressuurpunten die bij deze oefening gestimuleerd worden. Stimulering van deze punten helpt om vermoeidheid en emoties los te laten.

Tip
Af en toe het hoofd laten hangen helpt ontspannen. Er goed bij uitademen en zuchten lucht op. Bij spanning houd je de adem vast. Bij een krachtige uitademing raak je het teveel aan spanning kwijt. Er ontstaat daarna ook weer ruimte voor een frisse nieuwe inademing. Til na een paar diepe zuchten je hoofd weer langzaam op een blijf nog even rustig zitten terwijl je de ademhaling met je aandacht volgt.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.