3HO Nederland

Serabandanda kriya

Geplaatst op 03 Feb 2019 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Deze kriya is goed voor het hele lichaam. Er is geen lichaamsdeel dat niet profiteert van de uitwerking van deze oefeningenserie. Hij is prima voor het hart en de bloedvaten en maakt de rug sterk en soepel. Het hele lijf wordt krachtig doorbloed. Het is een pittige serie die langzaam opgebouwd moet worden. Herhaal de kriya 2 of 3 keer, neem een korte rustpauze en herhaal daarna de kriya nog 2 of 3 keer. Het is een korte serie oefeningen die gemakkelijk te onthouden is en heel geschikt om dagelijks te doen om je conditie te verbeteren of op peil te houden.

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Adem in en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Serabandanda kriya

1. Kom in driehoekhouding, houd je hielen op de grond. De handen en de voeten staan 30 centimeter uit elkaar. Tijdens de oefening blijven de handen en voeten op dezelfde plaats staan.

2. Adem in driehoekhouding in, adem daarna uit terwijl je je ellebogen buigt en je je kin naar de grond brengt of zo dicht mogelijk bij de grond. Raak als het lukt even de grond aan met je kin. Ga in een vloeiende beweging door naar de volgende houding, de cobra.

3. Adem in en kom in cobra-houding, het bekken blijft op de grond, houd je schouders laag, breng als laatste je hoofd naar achteren. Adem uit in cobra-houding.

4. Adem in en kom terug in driehoekhouding, sta op je tenen. Op de uitademing zet je ook de hielen weer op de grond.

Herhaal deze serie oefeningen 26 keer. Ontspan daarna 10 minuten liggend op je rug.

Als je de serie wilt gebruiken om je conditie te verbeteren kun je de serie nog eens 26 keer herhalen. Ontspan daarna diep.

Opmerking

Het kan prettig zijn om na het oefenen van deze serie een paar minuten in de houding van het kind uit te rusten, dat is lekker voor je rug. Rol daarna om naar rugligging en laat je in een diepe ontspanning wegglijden.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt.┬áZing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.