3HO Nederland

Oefeningen om reserve-energie te gebruiken

Geplaatst op 08 Oct 2018 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Deze meditatie kun je ook nalezen in Het Kundalini yoga werkboek

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Oefeningen om reserve-energie te gebruiken

  • Ga op de buik liggen met de hielen bij elkaar. Adem in en duw je omhoog. Alleen de bovenkanten van de tenen en de handpalmen blijven op de grond. Adem uit en laat je zakken. Doe dit vijftien keer, duw je op en laat je weer zakken in een rustig tempo.

  • Lig op de buik. Reik naar achteren en pak de enkels vast, strek je op in de booghouding. Doe dertig seconden de vuurademhaling. Adem in, adem uit en ontspan op de buik, de armen gestrekt naast je.

  • Blijf op de buik liggen. Maak vuisten van je handen en plaats ze onder je middel in de liezen. Adem in – til het linkerbeen op. Adem uit – til het rechterbeen op terwijl je het linkerbeen laat zakken. Blijf de benen afwisselend optillen en neerleggen.

  • Ga in de cobrahouding. Blijf vijfenveertig seconden in deze houding en ontspan je. De hielen zijn bij elkaar, de armen zijn recht, het hoofd is naar achteren gebogen. Spreid nu de benen ver uit elkaar en plaats de handen dichtbij het lichaam om een diepere buiging in de rug te krijgen. Rol met het hoofd van de linkerschouder naar de rechterschouder. Adem rechts in en links uit. Doe dit vier of vijf keer.
  • Ga weer ontspannen op de buik liggen. Pak je polsen vast achter de rug. Rol van links naar rechts op de borstkas, de benen zijn gestrekt en de hielen bij elkaar. Ga hier dertig seconden mee door.

  • Blijf zo liggen en leg de armen naast je, ontspan het lichaam deel voor deel. Ga diep in jezelf, vijf minuten.

  • De bundelrol. Ga recht liggen met de armen naast je zijden als een bundel hout. Rol jezelf om en om, van de buik naar de rug en van de rug naar de buik, zonder het lichaam, de armen of de benen te buigen. Buig nergens. Ga hier drie minuten mee door.
  • Ontspan je volledig, liggend op de rug, tien minuten.

Opmerkingen
Om de reservebron van Kundalini-energie aan te boren, moet de seksuele energie in oefening 1 en de navelenergie in oefening 2 en 3 geactiveerd worden. Daarna breng je deze energie langs de rug omhoog in het eerste deel van oefening 4. Bij het tweede deel van oefening 4 gaat de schildklier afscheiden en maakt doorstroming mogelijk naar het bovenste deel van de hersenen. Dit zal je denken helderder maken en geeft je wilskracht. De laatste oefeningen laden het elektromagnetisch veld op en maken het krachtiger. Ook stabiliseren ze de nieuwe energie die je hebt gekregen.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.