3HO Nederland

Meditatie voor verjonging

Geplaatst op 19 Sep 2017 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Deze kriya kun je ook nalezen in Groot yoga basisboek

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Meditatie voor verjonging

  1. Ga zitten op je knieën in rotshouding. De tenen raken elkaar, de hielen zijn uit elkaar. Als je niet ontspannen kunt zitten op je hielen kun je ook met gekruiste benen gaan zitten of op een stoel. Houd de rug recht. Strek je armen naar opzij, op schouderhoogte, parallel aan de grond. De handpalmen zijn naar beneden gekeerd. De ogen zijn 9/10 gesloten. Adem 3 minuten langzaam en diep. Deze oefening brengt je in harmonie met het electromagnetische veld van de aarde. Volgens de yogi’s zul je door deze oefening 84 keer zo sterk worden. Hij maakt je energiek en levenslustig.
  2. Na de oefening 3 minuten te hebben gedaan strek je de vingers en houd je ze stijf tegen elkaar, ook de duimen houd je tegen de vingers aan. Druk je vingers zo stevig tegen elkaar dat je handen ervan gaan schudden. Til je armen omhoog naar 60º en breng ze voor je lichaam. Houd de ellebogen recht. De ogen blijven op een kiertje open. Blijf de vingers spannen en stijf tegen elkaar houden. Op een gegeven moment zul je dieper moeten gaan ademen om vol te houden. Je krijgt het gevoel dat je de adem uit je tenen moet halen. Ontdek dat als je jezelf toestaat nóg dieper te gaan ademen, je gaat putten uit een energiebron waarvan je het bestaan waarschijnlijk niet kende. Je boort een energiereservoir aan dat de yogi’s prana noemen. Het is de energie die in jou aanwezig is en in alles wat leeft op aarde. Het kan helpen om je die energiebron tijdens de meditatie voor te stellen. Je kunt er je eigen visualisatie bij maken. Zorg dat je de schouders en je gezicht ontspannen houdt tijdens de oefening. Doe de oefening 3 minuten. Deze oefening kan langzaam opgebouwd worden tot 31 minuten. Begin altijd met een korte oefentijd van hooguit 5 minuten. Beëindig de oefening met een diepe inademing, houd de adem even vast en laat hem door je lichaam circuleren, adem daarna uit. Laat weerstanden, pijn, zorgen, alles wat je in de weg zit, wegstromen met de uitademing, het universum in. Ontspan je.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.