3HO Nederland

Meditatie om ziekten te genezen

Geplaatst op 15 Feb 2017 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Yogi’s gebruiken deze eenvoudigste van de schelp of sank kriya’s om de energiebalans te herstellen, ziekten te genezen en om het zelf te verheffen. Deze meditatie werkt met de Vayu (lucht) Siddhi. Zij maakt dat dit vermogen volledig wordt ontwikkeld en gebruikt kan worden om de gezondheid te verbeteren en om de gewenste positieve veranderingen teweeg te brengen.

Deze meditatie kun je ook nalezen in Het Kundalini yoga werkboek

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Meditatie om ziekten te genezen

Ga zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Laat de armen ontspannen naast je rusten met de ellebogen gebogen. Til de onderarmen op en breng ze naar de borst tot de handen op harthoogte zijn. De handpalmen zijn naar boven gekeerd, kruis de handen en de duimen zó dat de rechterhand in de linkerhand rust en de rechterduim de linkerduim kruist. De vingers zijn ontspannen, licht gebogen en wijzen van het lichaam af. De duimen raken de palmen. Sluit de ogen voor 9/10de deel. Adem diep in, adem uit terwijl je chant:

Hier is pranische energie voor nodig, zorg dat je uit volle borst chant, met al je kracht. Je zult merken dat je stem zakt na een paar minuten. Blijf met al je kracht chanten en blijf op dezelfde toonhoogte. Mediteer elf minuten. Als je dit kunt, mag je de meditatietijd geleidelijk uitbreiden tot een maximum van eenendertig minuten. Het zal drie tot zeven jaar duren voordat je dit bereikt hebt.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.