3HO Nederland

Kriya om het bekken in balans te brengen

Geplaatst op 23 May 2017 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Deze kriya helpt om energiek en in balans te blijven. Als hij regelmatig beoefend wordt, helpt hij ook om potent te blijven.

Deze kriya kun je ook nalezen in Het Kundalini yoga werkboek

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Wat deze kriya voor je doet

Lopen met gratie en kracht betekent dat je je verbonden voelt met de wereld en klaar bent om actief te worden. Dit is niet alleen een kwestie van een bepaalde mentale instelling maar ook van lichamelijke balans. Als het bekken en de spieren die voor de goede houding ervan zorgen, uit balans zijn, zullen verschillende lichaamsdelen gespannen raken. Uitputting, weinig uithoudingsvermogen en pijn in de onderrug zijn de meest voorkomende symptomen van deze toestand. Deze kriya helpt om energiek en in balans te blijven. Als hij regelmatig beoefend wordt, helpt hij ook om potent te blijven.

Belangrijke opmerking

Dit is een tamelijk zware serie oefeningen. Het is aan te raden om voordat je begint een korte serie oefeningen te doen als voorbereiding om er zeker van te zijn dat de rug warm is en soepel. Beginners wordt aangeraden om deze oefeningen langzaam en voorzichtig uit te voeren.

1. De brughouding. Begin vanuit een zittende houding met de benen gestrekt voor je. Leun iets naar achteren terwijl je het bovenlichaam steunt met de armen; de ellebogen zijn recht en de handpalmen zijn plat op de vloer. Buig de knieën en trek de voeten naar de billen toe, de voetzolen staan stevig op de grond. Adem in en til de billen zó hoog op dat het lichaam van de knieën tot aan de schouders een rechte lijn vormt evenwijdig aan de grond. Laat het hoofd naar achteren vallen. De armen en de onderbenen moeten ongeveer loodrecht op het lichaam staan. Trek de Mula bhanda. Blijf in deze houding en adem normaal. Ga hier één tot drie minuten mee door. Adem in, adem uit en ontspan. Deze oefening versterkt de rug en stimuleert de stofwisseling.

2. De wielhouding. Ga op de rug liggen. De benen zijn gebogen en de voetzolen rusten stevig op de grond, dicht tegen de billen. Buig de ellebogen en plaats de handpalmen op de grond achter de schouders, de vingers naar de schouders gericht. Adem in en til de billen langzaam en voorzichtig zó hoog op dat het lichaam een ononderbroken boog vormt, van de hielen tot de handpalmen. Begin met de vuurademhaling en ga daar één tot drie minuten mee door en laat je langzaam en voorzichtig zakken. Ontspan daarna. Deze oefening versterkt het onderste deel van de rug, vergemakkelijkt het stromen van energie door de wervelkolom, en stimuleert de stofwisseling.

3. Ga op de buik liggen. Leg de handen gevouwen in de venusgreep op je rug. Adem in en til de armen en de benen zo hoog mogelijk op, houd de knieën en de ellebogen recht. Begin met de vuurademhaling en ga daar één tot drie minuten mee door. Adem in, adem uit en ontspan. Deze oefening stimuleert de spijsvertering en versterkt de buikspieren.

4. Ga staan met de voeten ver uit elkaar. Strek de armen boven het hoofd met de handpalmen stevig tegen elkaar gedrukt. Blijf in deze houding, adem in. Adem uit, buig vanaf je middel en raak met de vingertoppen de linkervoet aan. Kom inademend weer op, adem uit en buig vanaf je middel en raak de rechtervoet aan. Ga hier ritmisch mee door met een krachtige ademhaling, één tot drie minuten. Adem in terwijl je rechtop staat en ontspan. Deze oefening maakt dat de beweging van het bekken evenwichtig is en coördineert de spiergroepen aan beide kanten van het lichaam.

5. De Kundalini lotus. Begin vanuit een zittende houding. Pak de grote teen van beide voeten vast met de duimen en de eerste twee vingers van beide handen. Vouw de vingers om het vlezige deel van de tenen, de duimen drukken op de teennagels. Til de benen 60° van de vloer, de knieën zijn doorgestrekt. Houd de benen wijd gespreid. Doe de vuurademhaling en ga hier één tot drie minuten mee door. Adem in, adem uit en ontspan. Deze oefening helpt om de seksuele energie te regelen en om potent te blijven.


6. Kom in de koehouding, ondersteun de romp met de handen en de knieën. Adem in, breng het hoofd omhoog en naar achteren en til het rechterbeen zo hoog mogelijk op, houd de knie recht. Adem uit, breng het hoofd naar beneden zodat de kin de borst raakt en trek de rechterknie naar de borst zodat deze het hoofd raakt. Adem in en kom terug in de vorige houding. Ga hier ritmisch mee door met een krachtige ademhaling, één tot drie minuten. Adem dan in, adem uit en herhaal de oefening met het andere been en de andere arm, één tot drie minuten. Adem in, adem uit en ontspan. Deze oefening brengt de been- en buikspieren in balans en helpt om de seksuele kracht te behouden.

7. Ontspan je volkomen.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.