3HO Nederland

Hartslagmeditatie met drievoudige afsluiting

Geplaatst op 03 Aug 2018 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Deze meditatie geeft je inzicht in heden, verleden en toekomst. Zij prikkelt nieuwe, niet eerder gebruikte, delen van de hersenen en brengt het zenuwstelsel in evenwicht. Wanneer je deze meditatie met een rechte rug oefent, zal het beeld dat je van jezelf hebt, positief veranderen en zal je leven een andere wending nemen.

Deze kriya kun je ook nalezen in Het Kundalini yoga werkboek

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Hartslagmeditatie met drievoudige afsluiting

Ga zitten met gekruiste benen of in de lotushouding met de handen in Gyan mudra. De rug van de hand rust op de knie, zodat de mudra naar boven gekeerd is. Je drukt de vingers net zo stevig op elkaar als nodig is om de hartslag in de toppen van de duimen te voelen. Het is essentieel bij deze meditatie om de drievoudige afsluiting op een ontspannen, evenwichtige en aandachtige manier toe te passen.

Bij de drievoudige afsluiting houd je:

  1. De handen in Gyan mudra, terwijl je je hartslag voelt.
  2. De tanden van het boven- en ondergebit op elkaar.
  3. De tong zover mogelijk naar achteren gekruld om het gehemelte te raken.

Mediteer vanuit het derde oogpunt op het regelmatige ritme van het hart. Houd de rug helemaal recht. Ga hier elf minuten mee door. Bouw de oefentijd langzaam op, tot je dit eenendertig minuten geconcentreerd kan doen.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt.┬áZing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.