3HO Nederland

Dansmeditatie

Geplaatst op 30 Aug 2018 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Deze meditatie kun je ook nalezen in Groot yoga basisboek

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Neem dan vlug een teug lucht door de mond en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Dansmeditatie

  • Ga staan met de armen ontspannen naast je zijden. Doe je ogen dicht. Word je bewust van je hele lichaam en laat de spanning die je hier en daar voelt los. Neem hier rustig de tijd voor. Ga daarna heel losjes met je hele lichaam bewegen. Laat ieder lichaamsdeel meedoen. Het is prettig om bij deze oefening bijpassende muziek te gebruiken. Dans 3–11 minuten.

  • Sta stil, je ogen zijn nog steeds gesloten. Begin met je handen ieder deel van je lichaam lichtjes aan te raken, sla geen plekje over. Iedere centimeter mag aangeraakt worden, heel respectvol en aandachtig. Ga hier 3-5 minuten mee door.

  • Buig je naar voren en laat je armen ontspannen hangen. Laat alle spieren in je lichaam los. Adem normaal in en uit. Blijf 3-11 minuten in deze houding.

Adem een paar keer diep in en uit en kom dan langzaam, wervel voor wervel, op naar staan. Buig nu direct naar achteren met je bovenlichaam. Laat de armen ontspannen naast je zijden hangen. De ademhaling zal zich aanpassen bij deze houding, adem rustig in en uit. Blijf 1 minuut in deze houding.

Ga weer rechtop staan en ga daarna liggen voor een volledige ontspanning.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.