3HO Nederland

Healthy, Happy Holy Breath

Geplaatst op 13 Jan 2019 in de categorie Kundalini yoga van het 3HO Nederland blog

Deze meditatie gebruikt de kracht van de adem om de uitwerking van de mantra “Healthy am I, Happy am I, holy am I” te versterken. De meditatie helpt om je voornemens te realiseren.

Bij deze meditatie wordt het aantal ademhalingen teruggebracht naar twee en een half per minuut. Normaal ademen we 12-15 keer per minuut. Wanneer de hoeveelheid ademhalingen minder is dan 4 ademhalingen per minuut gaat het centrale gedeelte van de hersenen beter functioneren. De samenwerking tussen de hypofyse en de pijnappelklier wordt beter. Deze samenwerking maakt dat het geluid van de mantra meer doordringt en als een affirmatie gaat werken.

Deze meditatie werd onderwezen door Yogi Bhajan op 10 juli 1975. Hij is in 2019 door Hariang Kaur vertaald ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van 3HO.

Belangrijk
Voordat je met een Kundalini yoga oefeningenserie begint, chant je ter voorbereiding de Adi mantra:

Ong Namo Guru Dev Namo (klik voor audio)

Hoe chant je de Adi mantra?
Ga gemakkelijk zitten met gekruiste benen en een rechte rug. Leg de handpalmen tegen elkaar voor het midden van de borst. De vingers wijzen recht omhoog (gebedshouding). Houd de handen dicht tegen de borst zodat de duimgewrichten tegen het borstbeen liggen (de plaats waar de twee helften van de borstkas bij elkaar komen). Concentreer je op het derde oogpunt, het punt tussen de wenkbrauwen. Als je uitademt chant je de woorden ong namo. Gebruik de hele uitademing om dit geluid voort te brengen. Adem in en chant de rest van de mantra, guru dev namo. Laat het geluid net zo lang klinken als mogelijk is. De klank Dev wordt een kleine terts hoger gechant dan de andere klanken van de mantra. Als je chant is er trilling voelbaar in de schedel en is er een lichte druk voelbaar bij het derde oogpunt. Chant deze mantra drie keer voor je met de yoga-oefeningen begint.

Healthy, Happy Holy Breath

Houding: Ga makkelijk zitten in een meditatiehouding, houd de rug recht.

Focus: Richt je aandacht op je derde oogpunt.

Ademhaling en mantra: Adem diep in door de neus, houd de adem vast en laat de borstkas wijder worden. Herhaal de mantra 3 keer binnen jezelf:

  • Healthy am I
  • Happy am I
  • Holy am I.

Adem uit terwijl je 3 keer de mantra zingt.
Het 3 keer herhalen van de mantra (stil bij in en hardop bij uit) duurt ongeveer 15 seconden.

Tijd: Ga hier 11 minuten mee door.

Afsluiting: Adem diep in en adem uit. Ontspan de ademhaling. Zit 1-2 minuten stil . Adem dan diep in en strek de armen boven je hoofd met gevouwen handen. Strek je rug. Adem uit en ontspan.

Mantra om de meditatie af te sluiten
Ga met gekruiste benen zitten, leg de handen tegen elkaar zoals bij het zingen van de beginmantra. Richt je blik op je derde oogpunt. Zing drie keer de mantra Sat Nam om de oefeningenserie af te sluiten. De klank Sat klinkt lang in verhouding tot Nam. Hij klinkt als Sa-a-a-a-a-a-a-t Nam. De mantra betekent: Sat – waarheid, Nam – identiteit.